Στουντίου 10Β, Μαρούσι
+30 210 80 33 287
info@ektonendon.gr

Εργοθεραπεία

H παιδιατρική εργοθεραπεία ασχολείται με παιδιά που παρουσιάζουν αδυναμία ή δυσχέρεια σε κάποιο τομέα ανάπτυξης (αισθητικο-αντιληπτικό, κινητικό, κοινωνικό, ή γνωστικό), με αποτέλεσμα να μειονεκτούν σε καθημερινές δραστηριότητες που αφορούν την αυτοεξυπηρέτηση (ένδυση, απόδυση, σίτιση, προσωπική υγιεινή, χρήση τουαλέτας), την εκπαίδευση ή τον ελεύθερο χρόνο/ψυχαγωγία. Συνεπώς, η εργοθεραπεία ασχολείται με δυσλειτουργίες και διαταραχές που εμποδίζουν την φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών. Για παράδειγμα, η εγκεφαλική παράλυση, οι δυσκολίες στην μάθηση, η νοητική καθυστέρηση, οι διαταραχές στην επικοινωνία, τα συγγενή σύνδρομα και οι επίκτητες νόσοι ή κακώσεις είναι περιπτώσεις που ευνοούνται από την εργοθεραπευτική παρέμβαση, τόσο για θεραπεία όσο και για την πρόληψη μελλοντικών πρόσθετων δυσκολιών.

Κάθε πρόγραμμα εργοθεραπείας είναι σχεδιασμένο με τέτοιον τρόπο ώστε να αυξήσει τη λειτουργικότητα του παιδιού στην καθημερινή του ζωή, στο σπίτι και στο σχολείο. Ο εργοθεραπευτής σχεδιάζοντας ένα εξατομικευμένο θεραπευτικό πρόγραμμα, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού και χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά (όπως μπάλες, κορίνες, κλωστές, χάντρες, επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, κ.τ.λ.), εφαρμόζει στις συνεδρίες δραστηριότητες που είναι σκόπιμες για το παιδί, δηλαδή δραστηριότητες με συγκεκριμένους στόχους. Σκοπός της παρέμβασης είναι το παιδί να βελτιώσει τις γνωστικές του λειτουργίες, όπως τη μνήμη, τη συγκέντρωση, την αντίληψη και το χώρο-χρονικό προσανατολισμό και να ενισχυθούν οι κινητικές του δεξιότητες, όπως η αδρή και η λεπτή κινητικότητα, ο οπτικοκινητικός συντονισμός και η γραφοκινητικότητα. Επιπλέον, πραγματοποιούνται ατομικά ραντεβού με τους γονείς για να αξιολογηθεί η πρόοδος της αποκατάστασης, αλλά και για να δοθούν, τυχόν, κατευθύνσεις.

Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, θα πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση εάν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

  • δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του
  • δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα ή τα παπούτσια του, να πάει στην τουαλέτα κλπ
  • μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο. Πρόκειται για ένα παιδί που φαίνεται να μην έχει αντοχή, που είναι χαλαρό-πλαδαρό
  • πέφτει εύκολα κάτω
  • «τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα
  • χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο
  • σπάει συχνά τα παιχνίδια του
  • δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια
  • δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ ή να κόψει με το ψαλίδι (στο νηπιαγωγείο)
  • παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του
  • η ομιλία του είναι δυσνόητη και χωρίς σωστή άρθρωση
  • είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει
  • δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών, ίσως επειδή δεν του αρέσει να το αγγίζουν.